Kövess minket

Bejelentkezés

Húsevő növényA húsevőket tartják a klímaváltozás csúcsragadozóinak

Lemondana ön a rántott húsról, hogy megmentse a Földet? Amerikai környezetvédők – ENSZ adatokra hivatkozva – azt mondják: a húsevés jobban hozzájárul a globális felmelegedéshez, mint az összes autó, kamion, repülő és hajó üvegházi gázkibocsátása együttvéve. Szerintük a vegetáriánusok az igazán etikus, környezettudatos polgárok, nem pedig az olyan húsevő képmutatók, mint a környezetvédővé vált Al Gore volt amerikai alelnök. De kik a világ legetikátlanabbjai a húsevők mellett?

Húsevők, terepjáróval közlekedők, gyakran repülők, kádfürdőt vevők és vízcsapot folyatók, fűtve szellőztetők és spanyol importparadicsomot evők - a környezetvédők szerint ők azok, akik leginkább tehetnek a globális felmelegedésről, vagy legalábbis ők azok, akiket láthatólag a legkevésbé sem zavar a klímaváltozás. Az etikátlanok toplistáját évekig a nagyfogyasztású „városi terepjárókkal" közlekedők és a gyakran repülőgéppel utazók vezették.

Egy amerikai szervezet azonban most a húsevőket akarja pellengérre állítani: azt állítják – egyebek mellett egy ENSZ-tanulmányra hivatkozva – hogy a húsevőket kiszolgáló mezőgazdasági állattartás több üvegházi gázt bocsát ki, mint az összes közlekedési eszköz együttvéve. Szerintük, ha valaki környezetvédőnek tartja magát, először hagy fel a pörkölt-, és hamburgerevéssel, és csak azután pattan biciklire.

Tényleg le kell mondani a húsevésről a Föld megmentéséért, vagy ez is csak egy újabb utópia, mint azt a környezetvédőket bíráló Václav Klaus cseh elnök vélte. Kék, nem zöld bolygó című könyvében azt írta, hogy a „környezetvédők viszonya a természethez hasonló a marxisták gazdasági szabályokhoz való viszonyához: a világ fejlődésének globális megtervezésével akarják felváltani az emberiség és a világ spontán, szabad evolúcióját".

A környezettudatosság azonban egyre meghatározóbbá válik az iparilag fejlett országokban. Brit magazinok és újságok tanácsokat adnak olvasóiknak, hogy etikus-e új mosógépet venniük, mit csináljanak, ha a környezetbarát vécétisztító nem tisztítja a vécét, és hogy miként lehet a saját kertjüket – a természet és nyugalom eme brit szimbólumát – környezetbaráttá tenni. Az [origo] összeállításából megtudhatja, hogy kik a Föld – környezetvédelmi szempontból – legetikátlanabb lakói és mit tehet ön, hogy ne tartozzon közéjük.

Tehén a vágóhídonA húsevők

A húsevők több nemzetközi tanulmány és környezetvédő szervezet szerint is az etikátlanok csúcsragadozói. Az amerikai PETA (emberek az állatokkal való etikus bánásmódért) azzal vádolja a húsevőket és elsősorban az őket kiszolgáló húsipart, hogy ők a fő okozói a globális felmelegedésnek. Egy 2006-os ENSZ FAO (Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezet) tanulmányra hivatkoznak, amely szerint az állattartás az üvegházi gázkibocsátás 18 százalékáért felelős, és ez több mint az összes közlekedési eszköz – autók, kamionok, repülők, hajók – szén-dioxidra átszámított szennyezése együttvéve.

A PETA új kampányának központi eleme lesz a rántott csirkét rágó, pocakos volt amerikai alelnökből környezetvédővé lett, Al Gore-t ábrázoló poszter. Azért támadják, mert állítólag eddig nem volt hajlandó a húsipar klímaváltozásban játszott szerepét megvitatni. „Nem beszélhet valaki a globális felmelegedés miatti aggályairól miközben csirkecombot rág" – mondta Ingrid E. Newkirk, a PETA elnöke. „Gore figyelmen kívül hagyja azt a tudományosan ismert tényt: nem létezik olyan, hogy húsevő környezetvédő, mert a húsevés a fő bűnös" – tette hozzá.

A PETA és egy másik amerikai szervezet, a The Humane Society (HSUS) hivatkozik még a University of Chicago 2005-ös tanulmányára, amely szerint a vegetáriánus étrendre való áttérés többet ér a globális felmelegedés ellen, mint a nagyfogyasztású autók lecserélése hibrid meghajtásúakra. A Greenpeace nemzetközi környezetvédő szervezet is úgy véli, hogy a húsevés csökkentése segít a klímaváltozás lelassításában. „Minden kiló hús előállítása 3-4 kilogramm szén-dioxid kibocsátásnak megfelelő metán és kén-dioxid szennyezéssel jár" – állítja a szervezet.

A fő érvük a húsevés ellen, hogy a takarmányhoz szükséges trágya előállítása nagyon energiaigényes; a legeltetéshez jelentős méretű erdőket, és őserdőket kell kivágni, és a szarvasmarha kérődzés az emberi tevékenység által generált metángáz kibocsátás 37 százalékáért felelős. Az ENSZ szerint a metán 23-szor jobban járul hozzá az üvegházhatáshoz, mint a szén-dioxid.

A gyakran repülők

Ha gyakran utazik repülővel, nem érdemes elégedetten hátradőlnie ülésében, hogy ismét vegetáriánus menüt rendelt, mert aki repül, aktívan hozzájárul a globális felmelegedéshez. Egy utas a Budapest-London közötti oda-vissza repülőúttal 340 kilogramm szén-dioxiddal terheli a légkört, a Climate Care számításai szerint, míg az éves fejenkénti határértéket 1,3 tonnában állapították meg ahhoz, hogy 2 Celsius foknál ne melegedjen jobban az átlaghőmérséklet 2050-ig.

RepülőA környezetvédők azt kifogásolják, hogy a repülőgépek környezetszennyező kerozint égetnek – ami adómentes, tehát a szennyezésért sem fizetnek – és a kondenzcsíkokra kicsapódó párának nagyon nagy az üvegházhatása. A repülés jelenleg az emberi tevékenységből adódó szén-dioxid-kibocsátás 4 százalékáért felelős, de az iparág becslései szerint 2050-ben háromszor annyian utaznak majd repülővel, mint ma.

A repülést védelmezők szerint azonban ez még mindig kevésbé szennyező, mint az autók, vagy a háztartások energiapazarlása. Az olyan új fejlesztésű, környezetkímélőnek mondott gépekre mutogatnak, mint a Boeing 787 „Dreamliner", vagy az Airbus A380, ami a gyártó szerint utasonként csak 3 liter üzemanyagot fogyaszt 100 kilométeren.

Az etikus utazó azonban minimálisra csökkenti a repülővel megtett utazásainak számát, ha teheti inkább vonattal megy, vagy egyáltalán nem. Brit adatok szerint a légiforgalom drámai növekedését ugyanis éppen az okozza, hogy jelentősen olcsóbb lett a repülés. Sokan így csak azért ülnek repülőre, és töltik hétvégéiket a kontinens más részén, mert nem tudnak ellenállni az olcsó ajánlatoknak. Az internet korában – érvelnek az etikus életmód hívei – az üzleti utazások is jelentősen racionalizálhatók.

Folytatása itt olvasható

Izsák Dániel

Forrás: origo.hu

2007.10.03.